Skip to content

4V design Ergo Wrist Strap Large review (Dutch)

4V design Ergo Wrist Strap Large review

Click here for the English version of this review.

Voor liefhebbers van luxe leren pols of schouderstraps is de keuze tegenwoordig bijna onbeperkt. Er zijn vele fabrikanten die deze producten op de markt brengen, en prijzen variëren van een paar euro tot meerdere honderden euro’s. Door het grote aanbod valt het niet mee om een strap te vinden waarbij de kwaliteit en prijs in verhouding staan. Ik denk echter dat ik er een gevonden heb. 4V design is een Italiaans merk dat luxe leer producten maakt, waaronder een aantal verschillende modellen polsstraps en schouderstraps.

Alle producten van 4V design worden gemaakt in Trevisio van echt Toscaans leer, cuoio. Cuoio leer is anders dan gewone leersoorten omdat de buitenste huidlagen niet gebruikt worden, waardoor het leer veel duurzamer is en minder snel droogtescheurtjes krijgt. De producten van 4V moeten daarom jaren lang mee kunnen gaan, ook bij intensief gebruik. Uiteraard wordt het leer door het gebruik alleen maar mooier.

4V design Ergo Wrist Strap Large review

De gereviewde polsstrap is uitgevoerd in de kleur lichtbruin met het, voor 4V design herkenbare, cyaan kleurig stiksel uit de ergo serie. Het leer van de polsstrap is verkrijgbaar in verschillende kleuren leer. Voor het stiksel kun je kiezen uit kleur die past bij het leer of het contrasterende cyaankleurige stiksel van mijn review exemplaar. De 4V Ergo polsstrap is leverbaar voor ongeveer 55 euro. Er is ook nog een smallere uitvoering, de 4V Watch Medium Wrist Strap die ongeveer 50 euro kost. Deze heeft niet de ergonomische vorm en is meer geschikt voor kleinere en lichtere camera’s.

4V design Ergo Wrist Strap Large review
De polsstrap gemonteerd aan mijn vintage Pentax ME Super

De 4V polsstrap wordt geleverd in een mooi doosje, waarin de strap verpakt is in een beschermpapiertje. Naast de polsband vind je een zakje met accessoires. Hierin vind je twee bandjes om de strap mee aan de camera te monteren, een metalen ring en een leren beschermtabje om te voorkomen dat de metalen ring je camera kan beschadigen. Het is afhankelijk van je camera welke accessoires het beste gebruikt kunnen worden om de strap te monteren. Ik heb de strap aan mijn camera gemonteerd met het bijgeleverde brede bandje met snelkoppeling, waardoor ik de strap makkelijk kan loskoppelen als ik het toestel op statief gebruik. Het enige nadeel van dat bandje is dat het vrij lang is, maar door het dubbel door de snelkoppeling te halen is het makkelijk om de gewenste lengte te bepalen.

4V design Ergo Wrist Strap Large review
De binnenkant is afgewerkt met stof dat lijkt op het materiaal waar een wetsuit van gemaakt wordt.

Bij het openen van het doosje ruik je ook meteen dat deze strap gemaakt is van echt leer. Daarnaast valt de kwaliteit van de afwerking direct op. Het stiksel is met veel aandacht gezet en erg netjes afwerkt. De zijkant van het leer is mooi afgewerkt en geverfd in dezelfde kleur als het leer zelf. Het leer is direct uit de doos al erg soepel en vormbaar, maar wordt bij het gebruik al snel nog soepeler. Midden op de strap is een groot 4V logo gedrukt, dat had van mij iets kleiner gekund. Door het formaat doet het een beetje afbreuk aan de luxe uitstraling. Aan de linker kant is klein ‘Made in Italy’ in het leer gedrukt. Dat is voor veel merken reden genoeg is om twee keer zo veel voor hun producten te vragen, maar gelukkig doet 4V daar niet aan mee.  Aan de binnenkant is de strap afgewerkt met duurzaam stof dat een beetje lijkt op het materiaal waar een wetsuit van gemaakt is. Dit materiaal voelt comfortabel aan op de huid en schuurt niet. Het materiaal is opgevrolijkt met cyaankleurige 4V logootjes.

4V design Ergo Wrist Strap Large review
De strap heeft een licht gebogen vorm waardoor hij comfortabel om je pols valt

De strap heeft een ergonomische vorm (vandaar de naam). Door een licht gebogen vorm valt hij comfortabel om je pols. Hierdoor merk je amper dat je de strap draagt. Door deze vorm blijft de camera echter ook goed aan je pols hangen als je hem onverhoopt zou laten vallen. Dat geeft een veilig gevoel.

Conclusie

4V levert een betaalbare, prachtig afgewerkte, Italiaanse polsstrap voor je camera. Behalve comfort en extra veiligheid is deze strap ook een leuke modieuze accessoire voor je toestel. Zeker als je een strap kiest met het contrasterende stiksel. Een leren polsstrap is natuurlijk een stukje duurder dan een stoffen of synthetische polsstrap, maar door het gebruik van duurzaam en kwalitatief leer zal een polsstrap van 4V jaren mee gaan.

4V design Ergo Wrist Strap Large review

Pro’s

• Goede prijs / kwaliteitsverhouding
  • Mooi afgewerkt
  • Gemaakt van mooi en duurzaam leer
  • Made in Italy, toch iets specialer dan made in China
  • Veel verschillende bandjes bijgeleverd voor de montage aan de camera, daardoor geschikt voor vrijwel elk toestel

Con’s

• Het 4V logo in het leer had voor mij wat kleiner mogen zijn
  • Bandjes aan de snelkoppeling aan de lange kant

Met dank aan Foto Video Retail voor het leveren van de strap voor deze review. Foto Video Retail is de Nederlandse importeur voor Benro, Tenba, MeFoto en diverse andere kwaliteitsmerken. Voor meer informatie over Foto Video Retail kijk op www.fotovideoretail.nl

4V design Ergo Wrist Strap Large review

5 thoughts on “4V design Ergo Wrist Strap Large review (Dutch)”

1. Pingback: 4V Design Ergo Wrist Strap Large review | Ricks Reviews

2. Pingback: 4V Design Lazo polsstrap review - Ricks Reviews

3. Pingback: 4V Design Ergo Wrist Strap Large review - Ricks Reviews

4. Ben op zoek naar zo’n mooi polsbandje, deze lijkt mij heel geschikt. Echter .. bij mijn huidig polsbandje kun je de band met een clipje aantrekken zodat ‘ie strak om je pols zit. Dit doe ik telkens, juist vanwege de veiligheid, het besproken bandje lijkt mij wat risicovol, vanwege de grote opening, dus vallen van de camera? Of zie ik dit verkeerd?

1. Hoi Marcel,

Ik heb er zelf nooit geen problemen mee gehad. Door het ontwerp van de strap (met een licht gebogen ontwerp) lijkt deze bij het vallen van de camera goed te blijven hangen aan je pols. Er zijn zeker veiligere straps, maar voor een stuk extra zekerheid is de Ergo meer dan voldoende voor mij.

Rick