Sony Zeiss Vario Tessar T*E 16-70 mm f4 ZA OSS review [Dutch]

Introductie

Click here to read the English version of this article.

Wie een standaard ‘walk around’ zoomlens zoekt voor zijn Sony E-mount toestel zoekt vist in een nog vrij beperkte vrijver. Je hebt de oude en de nieuwe kitlenzen, de 18-55 mm f3.5/5.6 en de 16-50 mm f3.5/5.6 powerzoom pancake. Beide prima lenzen, waarbij de 18-55 volgens de geleerden iets scherper is (mits je een goed exemplaar te pakken hebt). De 16-50 blinkt uiteraard uit in compactheid en de powerzoom is handig voor filmers. Beide prima basislenzen, maar als enthousiaste amateur loop je op een gegeven moment tegen de grenzen van deze kitlenzen aan.

Sony Zeiss 16-70mm f4 op de originele zonnekap
Sony Zeiss 16-70mm f4 op de originele zonnekap
Wil je meer dan kom je vanzelf uit bij de Sony G E PZ 18-105 mm f4 OSS, deze kost zo’n € 600 (bijvoorbeeld hier via Bol.com, of hier via CameraNu.nl). Deze lens heeft erg veel last van vervorming (die prima gecorrigeerd wordt in de camera of in Lightroom), maar is daarnaast ook behoorlijk groot. Dat is natuurlijk jammer op zo’n compacte systeem camera. Met zijn powerzoom en het constante diafragma over het gehele bereik is deze lens wel uitermate geschikt om mee te filmen. Boven de 18-105 mm vind je nog één lens (als we de FE full frame lenzen even vergeten), namelijk de prijzige Sony Zeiss Vario Tessar T*E 16-70 mm f4 ZA OSS. Voor een kleine € 1000 euro heb je daarmee de top van de lenzenserie van Sony voor de APS-C modellen te pakken (koop deze lens via Bol.com en help mij dit blog te onderhouden). Weet deze lens zijn pittige prijskaartje goed te maken met zijn prestaties?




Uiterlijk en bouwkwaliteit

Click here to read the English version of this article.

Wat uiterlijk betreft lijkt deze lens veel op zijn prime broertje, de Sony Zeiss 24mm f1.8 (lees mijn review van deze lens hier). De buitenkant is gemaakt van zwart, glad afgewerkt metaal. De lens beschikt over een brede zoomring van geribbeld rubber en een smallere focusring van het zelfde materiaal. Verder geen knoppen of schakelaars op de lens, de autofocus en beeldstabilisatie (OSS) schakel in je het menu van de camera in of uit. De bouwkwaliteit van deze lens is uitstekend. Hij voelt als uit één blok gemaakt. Uiteraard heeft de lens net als de 24 mm een mooi blauw Zeiss logootje aan de linkerkant (vanaf de camera gezien), het Sony logo zit aan de andere kant.

Sony Carl Zeiss 16-70mm f4 uitgezoomd op 16mm
Sony Carl Zeiss 16-70mm f4 uitgezoomd op 16mm
Sony Carl Zeiss 16-70mm f4 ingezoomd op 70mm
Sony Carl Zeiss 16-70mm f4 ingezoomd op 70mm

Op het toestel

De Sony Zeiss Vario Tessar T*E 16-70 mm f4 ZA OSS is vergeleken met een vergelijkbare DSLR-lens erg compact (zonder zonnekap ongeveer 10 cm lang en doorsnede van zo’n 9 cm), zeker als je je realiseert dat de lens over het gehele bereik een diafragma van f4 heeft. Uiteraard is deze lens wel een stuk forser dan de kitlens. Toch is het knap hoe Sony deze lens zo licht heeft weten te houden, deze lens weegt slechts 308 gram. Mede door het beperkte gewicht is de lens prima in balans op de lichte Sony Alpha 6000 (zie mijn review over de Alpha 6000 hier). Als je de originele zonnekap op de lens zet wordt hij ineens een stuk langer en neemt de omtrek ook behoorlijk toe. Het gewicht van de combinatie is nog altijd een stuk beperkter dan een vergelijkbare spiegelreflex, ik gebruik het toestel met de Zeiss 16-70 mm dan ook vaak alleen met mijn DSPTCH-polsband.

De Alpha 6000 met de Carl Zeiss 16-70 mm f4 ZA OSS
De Alpha 6000 met de Carl Zeiss 16-70 mm f4 ZA OSS

Focus

Zoals alle nieuwere originele E-mount lenzen van Sony ondersteunt ook deze lens het geavanceerde scherpstelsysteem van de Alpha 6000 en de nieuwere NEX- en Alpha-toestellen. Het toestel maakt dus gebruik van de snelle scherpstelling via de phase detectie en corrigeert daarna de focus met behulp van de tragere maar preciezere contrast detectie. Daardoor kan de Alpha 6000 erg snel en precies scherp stellen met deze lens. Het scherp stellen gaat iets sneller dan bij de kitlens, maar de Zeiss 24 mm is nog een fractie sneller.

Gemaakt met de Zeiss 16-70 mm f4 op de Sony Alpha 6000
Gemaakt met de Zeiss 16-70 mm f4 op de Sony Alpha 6000

Handmatig scherpstellen doe je middels de smalle ring op de lens. Deze draait soepel, maar is niet direct verbonden met het scherpstelmechanisme. Net als de Zeiss 24 mm werkt de focus met focus by wire. Als je het toestel instelt op handmatige focus vergoot het beeld in je EVF of op het scherm van de camera zodra je aan de focusring draait. Daarmee kun je snel en precies handmatig scherpstellen.

Zoom

De Sony Zeiss Vario Tessar T*E 16-70 mm f4 ZA OSS heeft een zoombereik van 16 tot 70 mm, rekening houdend met de cropfactor van 1.5 bij de APS-C sensor komt dat overeen met 24 tot 105 mm op full frame. Daarmee is het een ideale walk around lens, die prima geschikt is voor architectuur en landschappen maar ook voor een portret is deze lens prima geschikt. Zeker op 70 mm met f4 kun je het onderwerp mooi van de achtergrond lostrekken, mits je niet te ver van je onderwerp af staat.

De zoomring laat zich soepel bedienen. In tegenstelling tot de focusring is de zoom volledig mechanisch. Dat maakt deze lens misschien minder geschikt voor filmers, want soepel in of uitzoomen tijdens het filmen is daarmee minder makkelijk dan met een powerzoom. Voor fotografen is de handmatige zoom wel weer prettig, het geeft net wat meer controle dan je met een powerzoom hebt.

Kleuren en contrast

Op het gebied van kleuren en contrast weet deze lens zich echt te onderscheiden van de kitlenzen. De kleuren van de foto’s met deze lens zijn diep, helder en scherp. Dat gecombineerd met het mooie contrast maakt dat de foto’s die je met deze lens maakt minder nabewerking nodig hebben om de diepe kleuren naar boven te halen. Sowieso hebben de Sony E-mount toestellen van zichzelf al diepe kleuren.

Kleuren en contrast met de Zeiss 16-70 mm
Kleuren en contrast met de Zeiss 16-70 mm

Scherpte

Geen, zorgen… Deze lens is niet oogbalverschroeiend scherp zoals sommige primes dat kunnen zijn. Ondanks dat je  je geen zorgen hoeft te maken voor je hoornvlies is deze lens echter wel bijzonder scherp voor een zoom. Het verschil met de kitlens is duidelijk zichtbaar. Mijn lens is aan de linkerkant iets scherper dan aan de rechter kant, nog ruim binnen de grenzen van het acceptabele. Er zijn andere reviews te vinden van deze lens waarbij er sprake is van redelijk extreme decentering waarbij het scherpste punt heel duidelijk naast het centrum ligt. Wellicht is het slim om deze lens te kopen bij een winkel waar je makkelijk kunt ruilen als je hiermee geconfronteerd wordt.

Scherpte is over het gehele beeld prima, zelfs bij f4 op 16 mm. Het optimum van scherpte ligt bij mijn exemplaar ergens rond de 24 mm met het diafragma een beetje afgestopt tot 5.6 – 8.

Scherpte van de Zeiss 16-70 mm f4
Scherpte van de Zeiss 16-70 mm f4

Bokeh

De Bokeh (rendering van de out of focus gebieden) van de Sony Zeiss Vario Tessar T*E 16-70 mm f4 ZA OSS is uitstekend, de vervaging is zacht en niet afleidend. Om de bokeh te voorschijn te halen moet je gebruik maken van de langere brandpuntsafstanden in combinatie met een groot diafragma. Zo kun je ook een mooi portret maken waarbij je je onderwerp lostrekt van de achtergrond. In sommige gevallen zie je lichte ‘uienringen’ ontstaan in de bokeh.

Bokeh met de Zeiss 16-70 mm f4
Bokeh met de Zeiss 16-70 mm f4
Bokeh met de Zeiss 16-70 mm f4
Bokeh met de Zeiss 16-70 mm f4

Foto’s

In onderstaande gallerij vind je een selectie van de foto’s die ik met deze lens heb gemaakt. Ik zal de gallerij in de komende tijd aanvullen met nieuwe foto’s.

Conclusie

Deze Sony Zeiss Vario Tessar T*E 16-70 mm f4 ZA OSS is een duur stukje glas, het is dan ook de duurste APS-C lens voor de Sony systeemcamera’s. Ik begon met de vraag of deze lens zijn geld waard is. Ja, deze toplens is zijn pittige prijskaartje meer dan waard. Deze lens is optisch erg goed en de bouwkwaliteit is perfect. Je ziet, voelt en merkt aan alles dat je een toplens aan het gebruiken bent. Het is een genot om met deze lens te fotograferen.

Toch moet je je afvragen of je zo’n dure lens nodig hebt. Als je vooral in JPEG schiet, ben je wellicht net zo goed geholpen met de vierhonderd euro goedkopere Sony 18-105mm f4 PZ OSS, mits je met het formaat van de lens kunt leven. Die lens is optisch minder sterk dan de Sony Zeiss Vario Tessar T*E 16-70 mm f4 ZA OSS maar in JPEG corrigeert de camera een hoop van de optische fouten tot een acceptabel niveau.

Wil je deze toplens kopen, doe dat dan bij Bol via deze link, of bij CameraNU.nl via deze link.

Help me keep my blog online, use one of my affiliate links to buy the products I review or use the banners in the sidebar. It doesn't cost you any extra, but I'll make a small commission on every sale.
5 Comments

Leave a Reply