Skip to content

Tenba Solstice 20L review (Dutch)

Tenba staat bekend om haar hoge kwaliteit tassen en is daarom geliefd bij veel fotografen. De tassen van Tenba zijn gemaakt van hoge kwaliteit materialen en bieden daardoor een uitstekende bescherming en zijn bijzonder duurzaam. Dat, gecombineerd met de luxe uitvoering van de meeste Tenba tassen zorgt ervoor dat de tassen in het hogere segment vallen. Tenba brengt nu echter de Tenba Solstice rugzakken uit. Deze tassen bieden dezelfde kwaliteit en duurzaamheid als de hoger geplaatste tassen, maar zijn door een iets soberdere uitvoering ook voor fotografen met een kleiner budget bereikbaar.

Tenba Solstice 20L review

De Tenba Solstice is verkrijgbaar in 3 verschillende uitvoeringen. De Tenba Solstice 12L is de kleinste van het stel en biedt plaats aan een kleine DSLR set of mirrorless set. De Tenba Solstice 12L heeft een adviesprijs van 139 euro. Bovenin de range zit de Tenba Solstice 24L, met een adviesprijs van 199 euro biedt deze plaats aan een volledige professionele uitrusting of bijvoorbeeld een drone zoals de DJI Mavic. In deze review bespreek het middelste model van de range, de Tenba Solstice 20L. Deze heeft een adviesprijs van 169 euro en biedt plaats aan een systeemcamera of kleine DSLR met een groot aantal lenzen en accessoires of een grotere DSLR met aantal primes of enkele zoom en telezoom lenzen. Alle modellen van de Tenba Solstice zijn verkrijgbaar in zwart of de hier gereviewde blauw/grijze kleur.

Tenba Solstice 20L review
De nieuwe Solstice 20L biedt veel plaats

Tenba heeft deze nieuwe tassen serie Solstice genoemd. Mocht het je interesseren: dat is de Engelse naam voor de zonnewende. In deze review gaan we in ieder geval kijken of de Tenba Solstice een zonnige toekomst gaat kennen.

Buitenkant

De Tenba Solstice 20L is een tas met een modern uiterlijk en vloeiende, ronde lijnen. Het voordeel daarvan is dat de tas er op het eerste oog zeker niet als een cameratas uitziet. De tas is gemaakt van sterk en duurzaam nylon, dat zowel mooi als waterafstotend is. Tenba heeft het, voor het merk kenmerkende, blokjespatroon gebruikt om het materiaal te verfraaien. Dat draagt bij aan het vlotte uiterlijk van de tas. Onderaan de tas zit reflecterende piping verwerkt voor extra zichtbaarheid in het donker.

Tenba Solstice 20L review
De Tenba Solstice 20L heeft een vlot en modern uiterlijk

De voorkant van de tas is grotendeels opgebouwd uit één paneel dat aan de bovenkant open te ritsen is. Hierin is plaats voor losse platte spullen zoals een telefoon, visitekaartjes en er is een vak voor een 10 inch tablet. In de Tenba Solstice 24L is zelfs plaats voor een compacte 13 inch laptop. Doordat de voorkant grotendeels uit één paneel bestaat beschermt dit uitstekend tegen vocht. Dat is extra handig als je de tas neerlegt om de camera vak aan de rugzijde te openen.
Aan de bovenkant van de tas zit een grote klep met een ritssluiting die 270 graden rond de bovenkant loopt. Daardoor creëer je een grote opening naar het bovenste deel van het camera vak. Door de slimme indeling kun je deze ruimte zowel van bovenaf bereiken als vanuit het camera vak. Daardoor kun je deze ruimte prima gebruiken voor persoonlijke spullen, maar ook als extra ruimte voor apparatuur. In de klep zelf zit nog een met mesh afgewerkt vakje met ritssluiting voor kleine accessoires.

Tenba Solstice 20L review
Voorin is plaats voor een tablet en kleine accessoires

Aan beide zijkanten van de tas zitten diepe steekvakken. De vakken zijn uit te breiden in breedte door een kleine klittenbandsluiting aan de onderkant. Daardoor bieden ze normaal gesproken plaats aan een klein flesje drinken, een boekje of een plattegrond, maar als je ze uitbreidt zijn ze ruim genoeg om een stevig reisstatief in te steken. Dit werkt overigens ideaal. Doordat je de poten van het statief in een diep vak steekt worden deze meteen goed op hun plek gehouden en kun je rustig de straps rond het statief vastmaken voor extra stabiliteit. Dat werkt een stuk makkelijker en sneller dan veel traditionele statiefhouders waarbij je het statief helemaal met losse straps vast moet zetten, en waarbij je statief minstens een paar keer omgevallen is voor je het vast hebt kunnen zetten.

Tenba Solstice 20L review
Veel ruimte voor een statief, zelfs een stevig reisstatief zoals deze Benro TravelAngel past er makkelijk in en zit stevig

De rug van de tas biedt ook de toegang tot het camera vak. Dat vind ik om twee redenen een groot voordeel. Door deze plaatsing biedt het vak goede bescherming tegen diefstal. Je kunt namelijk nooit ongemerkt bij de apparatuur komen als je de tas op je rug draagt. Zeker in een drukke stad is dat een groot voordeel. Tweede voordeel van deze indeling is dat je rug-kant van de tas niet vies wordt als je deze op de grond legt om je camera eruit te pakken. Dat is bij een tas met de opening aan de voorkant namelijk wel altijd het geval.

Tenba Solstice 20L review
De rug van de tas draagt bij aan het draagcomfort door het materiaal en de voering

Het rugpand is afgewerkt met een zachte mesh stof die zorgt voor extra luchtcirculatie. Dat helpt om het ‘plak-rug’-syndroom te voorkomen dat je bij veel goedkope rugzakken wel hebt. De mesh stof is voorzien van een zachte voering voor extra comfort. De schouderbanden hebben dezelfde voering en zijn daarmee soepel en comfortabel. Ondanks dat dit een goedkopere tas is heeft Tenba niet bespaard op de ergonomie. Zo zijn is de tas gewoon voorzien van een goed verstelbare buikband en in hoogte verstelbare borstband. De buikband is op deze tas niet te verwijderen zoals bij de luxere Tenba rugzakken wel kan. De borstband biedt een leuk extraatje. De straps hiervoor zijn namelijk voorzien van een elastisch stuk waardoor deze makkelijk meebewegen en nooit te strak zitten maar toch bijdragen aan de stabiliteit van de tas. En om te voorkomen dat het elastische stuk overtrokken kan raken is er een dubbele laag met normale nylon band die de elastiek tegenhoud op zijn maximale punt. Mooi om te zien dat Tenba ook bij de Tenba Solstice haar bekende slimmigheidjes toegepast heeft.
De bodem van de tas is gemaakt van hetzelfde materiaal als de rest van de tas en daarmee prima bestand tegen vocht. Wel heeft Tenba de bodem bij de blauwe versie van de tas in het grijs uitgevoerd. Daarmee is deze minder besmettelijk.

Tenba Solstice 20L review

Voor extreem nat weer is de tas overigens ook nog uitgerust met een regenhoes. Die heb je normaal gesproken niet nodig, want het materiaal zelf is voldoende waterafstotend om de meeste regen buiten te houden. Maar het is een geruststellende gedachte dat de tas ook bij extreme omstandigheden gewoon ingezet kan worden.

Binnenkant

De Tenba Solstice 20L biedt een ruim camera vak dat te bereiken is via de grote opening in het rugpand van de tas. Het deksel van het camera vak biedt in het midden een ‘knik’ waardoor je niet het hele vak open hoeft te ritsen als je alleen je camera eruit wilt halen. In de klep zitten nog twee kleine steekvakjes met een ritssluiting voor kleine accessoires zoals een SD-kaartje. Het camera vak zelf is voorzien van een groot aantal vakverdelers waarmee het helemaal naar eigen inzicht in te delen is. De vakverdelers en stevige voering van de tas zorgen voor een uitstekende bescherming tegen vallen en stoten.

Tenba Solstice 20L review
Ik kreeg mijn belangrijkste foto apparatuur met gemak in de tas. Op onderstaande foto zie je de volgende apparatuur in de tas zitten

• Nikon Df met Nikon 50mm AFS 1,8G lens en 4V Design leren strap;
  • Nikon 24-85mm AFS 3,5-4,5G VR lens;
  • Nikon 24mm f2.8D lens;
  • Nikon 35mm AFS 1,8G lens;
  • Nikon 105mm AFS 2,8G Micro lens;
  • Benro filterset met houder en ND filter;
  • 2x Hähnel Modus 600 filtser in tas.

In het ruime vak boven in de tas is nog plaats voor mijn twee flitsers of als ik die niet meeneem wat persoonlijke spullen. Al met al voor een tas van 20 liter veel binnenruimte.

Tenba Solstice 20L review
Het bovenste vak biedt plaats aan veel spullen

In het bovenste vak is daarnaast ook plaats gemaakt voor de regencover die standaard bij de tas geleverd wordt. Wanneer je deze niet meeneemt neemt dit vakje overigens ook geen plaats in, dus dat is slim ontworpen.

In het gebruik

De Tenba Solstice 20L is bijzonder licht voor een tas van dit formaat. Zonder belading weegt deze toch vrij grote tas slecht 1,2 kilogram. Dat scheelt een slok op een borrel ten opzichte van veel andere rugzakken. En ook het gewicht van de tas moet je de hele tijd meeslepen op je rug. Het is daarom ook erg knap dat Tenba er in geslaagd is om de tas toch voldoende dik te voeren voor een optimale bescherming van je apparatuur. Zoals op bovenstaande foto te zien is past er behoorlijk veel apparatuur in deze tas, wat duidt op een efficiënt gebruik van ruimte. Door de grote klep op de tas heb je veel ruimte om je spullen in en uit te laden. Handig is dat je de tas bij het gebruik van de buikband ook gewoon als ‘tafeltje’ voor je buik kunt hangen en dat je zo snel je camera kunt pakken of lenzen kunt wisselen.

De schouderbanden vallen op doordat deze bijzonder soepel aanvoelen en zich daardoor makkelijk naar je schouder vormen. Daardoor krijg je minder snel drukplekken wat bij tassen met stijvere schouderbanden nogal eens snel kan gebeuren. Ik vond de banden in het begin zelfs wat te soepel aanvoelen, maar in het gebruik blijkt dat juist een zegen te zijn. De banden zijn ook breed genoeg om de last gelijkmatig te verdelen. De goed verstelbare buik- en borstband zorgt voor een goede verdeling van het gewicht en daarmee ontlast je schouders nog verder.

Tenba Solstice 20L review

Het bovenste vak van de tas is slim ontworpen. Door de grote klep aan de bovenkant is dit prima te gebruiken voor kleine persoonlijke spullen zoals een klein jasje of een vest, etenswaren of ander klein spul. Heb je echter meer ruimte nodig voor apparatuur dan is het bijzonder handig dat je deze ruimte ook gewoon kunt bereiken vanuit de opening voor het camera vak. Daardoor hoef je de tas niet eerst dicht te ritsen en weer rechtop te zetten om hier iets uit te halen. En omdat de tas ook hier voorzien is van (lichte) voering, kun je hier ook gewoon apparatuur in stoppen.

Het grote comfort en de slimme indeling maken dat dit een ideale tas is voor een dagtripje naar een stad. Je kunt er namelijk voldoende apparatuur in kwijt maar houdt ook nog wat ruimte over voor persoonlijke spullen. En door het multifunctioneel in te delen bovenste vak kun je ook voldoende ruimte maken voor je apparatuur als je de tas mee wilt nemen op een foto-uitstapje waarbij je veel apparatuur mee wilt nemen.

Conclusie

De Tenba Solstice 20L gaat naar mijn mening zeker een zonnige toekomst tegenmoet. De tas biedt veel ruimte, veel comfort en ondanks zijn lagere prijs toch ook een aantal echte Tenba slimmigheden. Het ontwerp van het bovenste vak van de tas en de ‘knik’ in de deksel van het cameravak zijn daar een uitstekende voorbeelden van. Ook de slimme zijvakken waar je makkelijk een statief in kwijt kunt is een echt Tenba-slimmigheidje. Dit zijn kleine details die wellicht niet heel belangrijk lijken, maar in het dagelijks gebruik maken deze juist het verschil. Met zijn adviesprijs van 169 euro voor de Tenba Solstice 20L is deze tas aantrekkelijk geprijsd en daarmee ook een echte aanrader.

Tenba Solstice 20L review