Skip to content

Miggo Agua Quick-draw storm-proof holster 45 Pro DSLR review (Dutch)

Miggo is een relatief nieuwe speler op de markt voor cameratassen en accessoires. Miggo is in 2014 opgericht door een aantal ex-medewerkers van Kata en Manfrotto. Zij hadden veel creatieve ideeën over hoe een cameratas eruit moest zien en konden die bij hun oude werkgever onvoldoende kwijt. En creatief zijn ze inderdaad bij Miggo. Zo hebben ze camerastraps ontworpen die je om kunt draaien tot een neopreen camera pouch en bijvoorbeeld een funky ogend flexibel ministatiefje dat je overal aan vast kunt klemmen. Sinds kort hebben ze ook de Agua Quick-draw storm-proof holster 45 Pro DSLR waterbestendige cameratas. In deze review vertel ik je daar meer over. De Quick-draw is verkrijgbaar in verschillende maten, de 25 voor compacte systeemcamera’s, de 35 voor grotere systeemcamera’s en kleinere DSLR’s en de hier besproken 45 voor PRO DSLR’s en andere grotere toestellen. De tassen kosten respectievelijk 69, 79 of 89 euro.

Agua Quick-draw storm-proof holster 45 Pro DSLR review

De belangrijkste kenmerken op een rij:

• Super snelle toegang tot je toestel;
  • Uitstekende bescherming tegen regen en stof;
  • Comfortabel en lichtgewicht;
  • Geïntegreerde camerastrap.

Agua Quick-draw storm-proof holster 45 Pro DSLR

De Agua Quick-draw storm-proof holster 45 Pro DSLR is een vlotte en moderne tas om te zien. Het gebruikte neopreen geeft de tas een sportieve uitstraling. Het gebruikte materiaal is vergelijkbaar met het materiaal waar duikpakken van gemaakt worden. Het is duurzaam en stevig, maar toch licht en soepel. De onderste helft van de tas is zwart, met op de voorkant een subtiel grijs met wit logo. De bovenkant van de tas is afgewerkt in het frisse Miggo-blauw. Dezelfde kleur vind je op enkele plaatsen terug op de draagband. De afwerking van de tas is erg mooi, met strakke stiknaden en mooie detaillering.

In de tas is plaats voor één camera met een gemonteerde lens. Er is geen plaats voor extra lenzen. Voor een systeemcamera zoals de Sony A7 zou ik de kleinere 35 variant adviseren, tenzij je erg grote zoomlenzen gebruikt. De 45 is wat aan de ruime kant voor deze compacte camera. Voor een stevige DSLR is de Agua Quick-draw storm-proof holster 45 Pro DSLR perfect.

Gebruik

Als je de naam van deze tas ontleedt wordt je al meteen een stuk wijzer over zijn bijzondere eigenschappen.

Allereerst het Quick-draw gedeelte: deze tas is gemaakt om binnen enkele seconden je camera gebruiksklaar in je hand te hebben. Als je erg je best doet moet dat lukken binnen 2 seconden volgens Miggo. Daarvoor hebben ze een aantal slimme dingen gedaan. De tas heeft één grote doorlopende ritssluiting die je met een sierlijke slinger open kunt trekken. Om dat makkelijker te maken heeft Miggo lange, makkelijk te grijpen trekkoordjes aan de ritssluiting gemaakt. Daardoor grijp je nooit mis. Na het openen van de ritssluiting kun je de hele bovenkant van je tas naar achteren klappen en heb je vrije toegang tot je toestel. Omdat je toestel met de lens naar beneden in de tas steekt kun je het meteen bij de grip oppakken en ben je meteen klaar om te fotograferen.

Royale trekkoorden aan de ritssluitingen zorgen dat je deze makkelijk kunt openen

Om te zorgen dat je echt meteen aan de slag kunt heeft Miggo de tas zo ontworpen dat je geen lensdop op je lens hoeft te doen om deze goed te beschermen. De bodem van de tas is voorzien van een dikke en zachte laag neopreen die schade voorkomt. De buitenkant van de tas is op die plaats voorzien van een harde bescherming zodat je lens in alle gevallen veilig zit. Je lensdop kun je in een klein vakje voor in de tas kwijt. Dat scheelt tijd en voorkomt dat je de lensdop kwijt raakt. In die kleine details zie je dat Miggo zich een duidelijk doel gesteld heeft voor deze tas en dat ook tot het laatste onderdeel doorgevoerd heeft. Naast je lensdop kun je overigens ook nog een extra geheugenkaartje of een kleine reserve accu kwijt in het voorvak.

Plaats voor je lensdop en een geheugenkaart of reserve accu

Het camera vak van de hier besproken Agua Quick-draw storm-proof holster 45 Pro DSLR is royaal van formaat. Een stevige DSLR met een zoomlens wordt je er makkelijk in kwijt. Aan de rechterkant in het vak zit een lus met een snelkoppeling. Die kun je gebruiken om je camera met één van de bijgeleverde straps aan de tas vast te maken voor extra veiligheid.

Binnen in het vak vind je een lus met snelkoppeling voor extra veiligheid

Miggo levert in totaal twee straps met een snelkoppeling mee die je aan je camera kunt bevestigen. Dat doen ze omdat je de schouderband van de tas los kunt koppelen en kunt gebruiken als een losse camerastrap. Deze strap wordt door Miggo ook los verkocht voor ongeveer 30 euro, maar bij de Agua Quick-draw storm-proof holster 45 Pro DSLR krijg je hem er gratis bij. De band zelf is voorzien van een royaal schouderstuk van zacht neopreen dat comfortabel aanvoelt, zelfs op erg warme dagen. De gebruikte koppelingen hebben een veiligheidsslotje waardoor ze niet per ongeluk los kunnen raken. De strap is aan iedere kant voorzien van een schuiflus waarmee je deze snel en makkelijk in lengte kunt aanpassen. Dat is handig als je de strap in combinatie met de tas gebruikt, maar nog veel handiger als je alleen met de losse camerastap en je toestel op stap gaat. Door de royale maximale lengte kun je de camerastrap gebruiken als een klassieke nekstrap, maar ook als schouderstrap waarmee je het toestel ook diagonaal over je lichaam kunt dragen. De strap is een erg leuke extra, deze strap doet wat functionaliteit betreft niets onder voor dure losse straps zoals bijvoorbeeld die van OP/TECH.

De schouder strap kun je ook als camerastrap gebruiken

Het tweede deel van de naam van deze tas: ‘Storm-proof’, duidt op de goede bescherming tegen water die deze tas biedt. De tas heeft dubbellaags neopreen voor extra bescherming tegen stoten maar ook tegen water. Dat heeft zijn uitwerking niet gemist. Deze tas heeft een IPX3-rating, dat houdt in dat de tas beschermt tegen waterdruppels die met een hoek van maximaal 60 ten opzichte van de verticale as op de tas vallen. In het kort kun je er dus vanuit gaan dat de tas je apparatuur goed beschermt tegen regen, maar niet geschikt is om ondergedompeld te worden. Om dat te realiseren heeft Miggo gebruik gemaakt van de genoemde dubbele laag neopreen, maar zijn er ook extra beschermingen aangebracht rondom de ritssluiting. Het voordeel van de methode die Miggo toepast is dat je geen speciale waterdichte ritssluiting nodig hebt, want die lopen vaak erg stoef.

Uiteraard geloof ik Miggo graag dat deze Agua Quick-draw storm-proof holster 45 Pro DSLR inderdaad goed beschermt tegen regenwater, maar voor de zekerheid heb ik een testje uitgevoerd met de tas. In het bijgevoegde filmpje zie je hoe ik de tas met een gieter water belaag om de beloften van Miggo te controleren.

Zoals je kunt zien is er geen twijfel mogelijk, de tas doorstaat de test glansrijk. Met deze tas hoef je je geen zorgen te maken als je in een stevige regenbui terecht komt, je apparatuur zit er veilig en droog bij.

De ideale strand-tas? Deze Miggo beschermt uistekend tegen water en ook zand

Conclusie

De Miggo Agua Quick-draw Storm-proof Holster 45 Pro DSLR is een mooie en functionele cameratas met slimme details. Dit is een uitstekende tas voor actieve fotografen die één camera mee willen nemen en geen zin hebben om een zware tas mee te zeulen. Door de goede bescherming tegen water / regen hoef je je geen zorgen te maken om je apparatuur. En door het slimme ontwerp kun de camera in enkele seconden gebruiksklaar uit je tas halen. Daardoor kun je de camera gewoon veilig opgeborgen houden zonder dat je fotomomenten mist. De afneembare camerastrap is een fantastisch extraatje. Door het slimme ontwerp doet de camerastrap niet onder voor dure los verkochte straps, en deze krijg je er gewoon gratis bij. Dat, gecombineerd met de schappelijke prijs en het frisse sportieve ontwerp, maakt dit een uitstekende deal voor de actieve fotograaf.

Klik hier om de Miggo Agua Quick-Draw Storm-proof Holster 45 Pro DSLR te kopen bij CameraNu.nl (affiliate link).

1 thought on “Miggo Agua Quick-draw storm-proof holster 45 Pro DSLR review (Dutch)”

1. Pingback: Miggo Agua Stormproof Backpack 85 en Quick-draw Torso pack 65 DSLR - Ricks Reviews